Möt Arvid

Arvid, 17 år, tyckte Skanskagymnasiet verkade vara en personlig skola och gillade tanken på internat. Nu bor han på internatet och trivs mycket bra.

Varför valde du Skanskagymnasiet?

Det är en liten skola vilket är bra - man känner alla. Jag tyckte det verkade personligt och gillade tanken på internat. Dessutom är det en utbildning med möjlighet till fjärde tekniska året som är bra, speciellt om man inte vet om man vill plugga vidare eller vill arbeta efteråt. Jag kommer nog att välja att söka fjärde året efter studenten.

Vad är det bästa med utbildningen och skolan?

Man blir aldrig en i mängden. Du lär känna alla – både i de olika klasserna och lärarna. På internatet umgås alla över årskurserna. När det gäller programmet så är teknikämnet roligt, men även övriga ämnen är intressanta. Jag tycker det är bra med möjlighet att välja byggteknisk profil eller arkitekturprofil. Jag ser mycket fram emot praktiken som jag tror blir riktigt kul.

Vem ska söka till Skanskagymnasiet?

Du ska vara studiemotiverad och ha engagemang i skola och vänner också. Du ska vara intresserad av exempelvis teknik och kanske nyfiken på byggbranschen. Det är också bra om du är envis och inte ger upp så lätt när något ämne känns svårt.

”Atmosfären på skolan är skön och avspänd”

Kayla, 17 år, pendlar till skolan och uppskattar möjligheten att äta frukost på skolan. Hon tycker också om skolans fräscha lokaler och den trevliga personalen.

”Du måste inte ha ett jätteintresse för byggteknik från början”.

Emma, 17 år, var inte så intresserad av byggteknik från början, men menar att det är bra att vara öppen för att ge något nytt en chans. Idag är kurserna om byggteknik de som intresserar henne mest.

Om skolan

Skanskagymnasiet är en liten skola med eget internat, fina lokaler, modern teknisk utrustning och familjär stämning.