För dig som är förälder

Denna sida riktar sig till dig som är målsman

Teknikprogrammet och framtidsmöjligheter

Gymnasievalet är en riktig djungel och vi vill hjälpa dig som är vårdnadshavare att kunna stötta din tonåring som står inför ett gymnasieval. En stor fråga för föräldrar brukar vara vad utbildningen har för framtidsutsikter och vad man kan bli om man läser just det här programmet.

Teknikprogrammet är ett akademiskt naturvetenskapligt program som är högskoleförberedande. Det innebär att elever som läst hos oss kan välja att söka in på högskola eller universitet till program som högskole-/civilingenjör eller arkitekt. Teknikprogrammet är ett av det som öppnar flest dörrar för någon som är osäker på vad man vill bli i framtiden.

Det som skiljer teknikprogrammet från naturprogrammet är att den som läser hos oss även får möjligheten att välja en snabbare väg ut i arbetslivet. Genom att välja att gå det fjärde tekniska året hos oss efter studenten så blir eleverna på bara ett år färdigutbildade gymnasieingenjörer med ett jobberbjudande från Skanska som biträdande arbetsledare.

Kopplingen till Skanska

Skanskagymnasiet grundades 2009 av Skanska och syftar till att attrahera fler unga människor till branschen. Vi har en stark koppling till Skanskas verksamhet, värdegrund och deras hållbarhetsarbete.

”Skanskagymnasiets elever är våra framtida medarbetare och vi är därför otroligt måna om att de mår bra och att de får en utbildning av högsta kvalitet.”

-Jonas Andé HR Direktör Skanska Sverige

Under studietiden får våra studenter möjlighet att göra sin praktik på ett av Skanskas projekt och för de elever som läser ett fjärde år väntar en provanställning efter examen som biträdande arbetsledare på Skanska.

Cirka 150 av våra tidigare elever har idag en aktiv anställning inom Skanska. De jobbar bland annat som arbetsledare, installationssamordnare, hälsa- och säkerhetsledare, kundansvarig, mättekniker, projektingenjör och projektledare. Det finns med andra ord stora karriärmöjligheter hos Skanska för de elever som väljer att gå Skanskagymnasiet.