Bo på internatet

En kort promenad från skolan hittar du vårt egna internat där många av våra elever bor.

Dags att flytta hemifrån?

Att flytta hemifrån kan kännas som ett stort steg. Både att bo själv med också för att du nu behöver ta större ansvar. Det ska städas, middagen ska lagas och du ska ta dig upp när väckarklockan ringer på morgonen.

Som tur är bor du inte ensam. På vårt internat bor du tillsammans med dina vänner från skolan. Dessutom finns det alltid personal på plats för att du ska känna dig trygg och få stöd när du behöver det. Får du hemlängtan så har du alltid nära hem tack vare Växjös fina tåg-, buss- och flygförbindelser.

Bo granne med dina kompisar

En stor fördel med att bo här är att du får bo tillsammans med dina kompisar.

Många av våra elever väljer att bo på internatet så du kommer aldrig behöva känna dig ensam. Här finns det alltid någon att umgås med, vare sig du vill laga mat, spela sällskapsspel eller behöver en pluggkompis. När du vill ha egentid är det bara att stänga dörren till ditt rum njuta av tystnaden. Men du kan vara trygg med att det finns någon i närheten om du behöver det.

Vad kostar hyran och vad ingår?

Hyran för läsåret 2022-2023 är 3,600 kr/månad* och inkluderar värme, vatten, el och bredband. Under sommaren stänger internatet och du betalar därför reducerad hyra** under de månaderna.

För att få hjälp med hyran kan du söka inackorderingstillägg från CSN. Inackorderingstillägget är inte ett lån utan ett bidrag, och beloppet baseras på avståndet mellan din folkbokföringsadress och Växjö.

*Kostnaden kan komma att ändras inför varje läsårsstart.
**Juni och augusti betalas halva hyran, och juli är helt avgiftsfri.

Det ska inte vara dyrt att bo!

CSN erbjuder inackorderingstillägg för dig som behöver flytta närmare Skanskagymnasiet.

Att bo i Växjö

Växjö är Smålands pärla, om du frågar oss! Här hittar du det mesta, oavsett vad som intresserar dig.

Här hittar du en mysig liten storstad med charmiga trähus blandat med modern arkitektur. Du har lika nära till grönområden som till city och shoppingstråk.

Staden har flera stora sport- och idrottsanläggningar, natur och friluftsanläggningar och badplatser. Lockar stadslivet mer så finns här många butiker, caféer och restauranger runt om i city. I gallerian Samarkand kan du även njuta av allt ett modernt köpcentrum har att erbjuda.

Växjö är en studentstad och för dig som är över 18 finns även ett levande nattliv med barer och nattklubbar där du kan mingla med studenterna från Linnéuniversitetet som har sitt campus här.

Behöver du ta dig vidare så har Växjö fina kommunikationslinjer med resten av landet. Ta öresundståget till Köpenhamn eller ta flyget tilll norra Sverige. Här erbjuds du både tåg-, buss och flygalternativ.