Möt Emma

Emma, 17 år, var inte så intresserad av byggteknik från början, men menar att det är bra att vara öppen för att ge något nytt en chans. Idag är kurserna om byggteknik de som intresserar henne mest.

Varför valde du Skanskagymnasiet?

Jag visste egentligen inte så mycket om skolan. Jag var inte heller så intresserad av byggteknik från början, men jag ville läsa teknikprogrammet eftersom det var högskoleförberedande. Eftersom jag inte ville gå på en stor skola och Skanskagymnasiet var en liten skola som verkade mysig, så blev det mitt val.

Vad är det bästa med utbildningen och skolan?

Gemenskapen på den lilla skolan där alla känner alla! Här umgås man över årskurserna. Jag tror även att det är bättre relation mellan personal och elever än vad det är på en stor skola. Vi är många tjejer på skolan, vilket kanske inte är så vanligt på teknikprogrammet. Jag har ändrat intresse också. Numera är kurser kopplade till byggteknik de kurser som jag är mest intresserad av. Jag hade tidigare inte tänkt mig själv inom byggbranschen. Nu är det ett alternativ, eller kanske pluggar jag vidare efteråt. Jag har inte bestämt mig ännu.

Vem ska söka till Skanskagymnasiet?

Du måste inte ha ett jätteintresse för byggteknik från början, men du behöver ha viljan att ge något nytt en chans. Du behöver inte ha högsta betyg när du söker, men du behöver ha motivation att plugga. Det är en fördel om du gillar exempelvis matte eftersom du läser mycket matte på programmet.

”Det är en liten skola vilket är bra - man känner alla.”

Arvid, 17 år, tyckte Skanskagymnasiet verkade vara en personlig skola och gillade tanken på internat. Nu bor han på internatet och trivs mycket bra.

”Atmosfären på skolan är skön och avspänd”

Kayla, 17 år, pendlar till skolan och uppskattar möjligheten att äta frukost på skolan. Hon tycker också om skolans fräscha lokaler och den trevliga personalen.

Om skolan

Skanskagymnasiet är en liten skola med eget internat, fina lokaler, modern teknisk utrustning och familjär stämning.