Aktuellt på skolan

Här samlar vi information om vad som är på gång på Skanskagymnasiet

Ansökan till Skanskagymnasiets fjärde tekniska år har öppnat!

Publicerat 15 mars, 2024

Nu har vi återigen öppnat ansökan för det fjärde tekniska året på Skanskagymnaiset.

2024/2025 blir sista omgången för Skanskagymnasiets TE4. Så ta chansen att göra som våra tidigare elever och idag kollegor och inled din resa hos oss.

Skanskagymnasiet avvecklas

Publicerat 9 januari, 2024

Skanska har sett ett lägre söktryck till skolan med ett minskat elevintag som följd. Mot bakgrund av detta har Skanska Sveriges ledningsteam tagit beslut att avveckla Skanskagymnasiet.

Då Skanska så långt som möjligt vill ta ansvar och stödja eleverna kommer utbildning att bedrivas fram till slutet av vårterminen 2025.

Planen ser ut enligt följande:

• det kommer inte genomföras någon ny antagning till kommande årskurs 1
  • elever som idag går årskurs 1 kommer att behöva byta skola till höstterminen 2024. Bytet kommer att ske i samarbete med deras hemkommuner
  • elever som idag går årskurs 2 kan gå årskurs 3 på skolan och därmed kunna slutföra sin gymnasieutbildning. Eleverna får gå praktik hos Skanska på samma sätt som tidigare. Dock kommer dessa elever inte kunna erbjudas att gå ett fjärde tekniskt år på Skanskagymnasiet.
  • elever som går årskurs 3 kommer att erbjudas ett fjärde tekniskt år och de elever som slutför TE4 med godkänd examen som gymnasieingenjör erbjuds provanställning som biträdande arbetsledare inom Skanska.

Skanska kommer att samarbeta med elevernas hemkommuner för att göra situationen så bra som möjligt för samtliga elever.

För eventuella frågor, maila till skanskagymnasiet@skanska.se

Skanskagymnasiet rankas som en av Kronobergs bästa gymnasieskolor

Publicerat 15 november, 2023

Vi är otroligt glada och stolta över att få bli rankade som en av Kronobergs bästa gymnasieskolor i Ednias ranking.

Jämförelsetjänsten har rankat länets skolor genom att samla data från Skolverket, Skolinspektionen och Statistiska Centralbyrån (SCB). Bland länets 19 skolor kniper Skanskagymnasiet en värdig 2:a plats.

Klicka här för att komma se topp 10 bland länets skolor

Dags för våra elever att ge sig ut på praktik

Publicerat: 2 november, 2023

Just nu njuter våra elever av ett härligt höstlov och laddar upp inför vad som komma ska.

Efter lovet är det dags för våra 2:or och 3:or att ge sig ut på sina praktikplatser. Alla våra studenter gör sin praktik på ett Skanskaprojekt. Vill du se vad våra studenter får göra under sin praktik ska du följa vårt konto @Skanskaskolan på Instagram. Där kommer våra elever rapportera direkt från sina praktikplatser.

Välkomna till ett nytt läsår

Publicerat: 21 augusti, 2023

Den här veckan välkomnar vi alla nya och gamla elever på Skanskagymnasiet till ett nytt läsår.

Nu drar det nya läsåret igång och vi har många spännande och roliga saker framför oss i år.

Mest av allt ser vi i personalen fram emot att få lära känna alla nya ungdomar som nu börjat hos oss i årskurs 1 och 4 (det fjärde tekniska året), och att träffa alla våra "gamla" elever i årskurs 2, 3 och 4 igen efter sommarlovet.

Vi ser fram emot ett nytt härligt läsår tillsammans fyllt av nya vänner, kunskap och glädje!

Öppet hus

Vill du få uppleva skolans lokaler och träffa oss lärare och elever? Missa inte att komma på vårt öppet hus!