Teknikprogrammet samhällsbyggande och miljö

För dig som är intresserad av byggteknik, arkitektur eller samhällsutveckling.

Kursinnehåll och poängplan

Forma din framtid med oss

Vårt teknikprogram har inriktning samhällsbyggande och miljö, där du själv väljer om du vill läsa byggteknisk eller arkitekturprofil. Självklart blir du högskolebehörig oavsett vilken profil du väljer.

Målet med det treåriga teknikprogrammet är att utveckla dina tekniska kunskaper. Utbildningen ska visa sambanden mellan de olika kurserna inom programmet och bidra till att du förstår hela kedjan i utveckling av teknik i ett hållbart samhälle.

En inriktning med två profiler

Inriktningen samhällsbyggande och miljö, ger dig möjligheten att välja en framtid inom byggbranschen.
På vår utbildning utgår vi från ett miljötänk då vi lär oss planera och utforma ett fungerande samhälle för människor att bo, arbeta och resa i. Byggprocessen löper som en röd tråd genom utbildningen.

Vi erbjuder två profiler; en byggteknisk profil och en arkitekturprofil. samt kurser inom entreprenörskap, ledarskap och organisation. Du kan även läsa högre kurser inom matematik, fysik och engelska.

Praktik

Oavsett vilken profil du väljer ingår praktik i ditt andra och tredje år. Totalt genomför du fem veckor praktik. Praktiken är ett värdefullt tillfälle för att testa på det du har lärt dig i skolbänken och se hur det fungerar i verkligheten. Det ger dig även möjlighet att introduceras för byggbranschen.

Praktiken gör du på något av Skanska projekt runt om i landet. Och vi står för resa, boende och mat om praktikplatsen ligger för långt hemifrån.

Läs mer om praktiken

Behörighet att läsa vidare

Självklart blir du behörig till att läsa vidare på högskola och universitet efter att du har tagit studenten från Skanskagymnasiet. Teknikprogrammet ger dig grundläggande behörighet och öppnar upp möjligheten för dig att vidareutbilda dig till exempelvis civilingenjör, högskoleingenjör och arkitekt. Skanskagymnasiet ger dig alltså en bra grund att stå på, oavsett om du vill läsa ett fjärde tekniskt år hos oss eller plugga vidare på högskola eller universitet.

Läsårstider 2023-2024

Höstterminen 2023:

17/8 – 22/12
Höstlov åk 1-3: v44
Höstlov TE4: v47
Studiedagar*: 20/9 , 26-27/10

Vårterminen 2024:

9/1 – 12/6
Sportlov: v8
Påsklov: v13
Lediga dagar: 1/5, 10/5 och 7/6
Studiedag*: 6/2 och 5/6

* Kan komma att ändras

Ansökan är öppen!

För att söka till Skanskagymnasiets fjärde tekniska år behöver du fylla i vårt ansökningsformulär.

Möt våra elever

Om du tycker om tekniska ämnen och matematik är Skanskagymnasiet en utbildning för dig. Hos oss får du blanda teori med praktik i en hemtrevlig och personlig miljö. Här berättar några av våra elever varför de är så nöjda med Skanskagymnasiet.

Verkligheten är bästa skolan

På Skanskagymnasiet ingår praktik i din utbildning. Praktiken genomför du på något av Skanskas projekt runt om i Sverige.