Möt Kayla

Kayla, 17 år, pendlar till skolan och uppskattar möjligheten att äta frukost på skolan. Hon tycker också om skolans fräscha lokaler och den trevliga personalen.

Varför valde du Skanskagymnasiet?

Jag tyckte det verkade vara en bra utbildning och från början intresserade jag mig mest för arkitekturprofilen, men nu är jag mer intresserad av den byggtekniska profilen. Jag ville gå på en liten skola och Skanskagymnasiet hade så fräscha lokaler och trevlig personal när jag besökte skolan.

Vad är det bästa med utbildningen och skolan?

Stämningen! Det är en ”hemmakänsla”. Elevutrymmena är mysiga. Vi har möjlighet till frukost också, vilket är jättebra för mig som pendlar och därför åker tidigt på morgonen. Atmosfären på skolan är skön och avspänd.

Vem ska söka till Skanskagymnasiet?

Du ska vara ambitiös och intresserad av teknikprogrammet. Du kan inte välja Skanskagymnasiet bara för att du vill flytta hemifrån. Det är tufft med ett högskoleförberedande program och du behöver vara motiverad och ha en viss studievana. Det är bra om du gillar exempelvis matte och bra om du har en öppen inställning till nya ämnen. Du kommer att behöva lägga tid på att plugga men det fungerar, även om man pendlar långt som jag gör.

”Det är en liten skola vilket är bra - man känner alla.”

Arvid, 17 år, tyckte Skanskagymnasiet verkade vara en personlig skola och gillade tanken på internat. Nu bor han på internatet och trivs mycket bra.

”Du måste inte ha ett jätteintresse för byggteknik från början”.

Emma, 17 år, var inte så intresserad av byggteknik från början, men menar att det är bra att vara öppen för att ge något nytt en chans. Idag är kurserna om byggteknik de som intresserar henne mest.

Om skolan

Skanskagymnasiet är en liten skola med eget internat, fina lokaler, modern teknisk utrustning och familjär stämning.